حرفای ناگفته زیاده ولی چه فایده گل من

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

سنگ های آذرین

يكشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۱:۵۸ ب.ظ

آتشفشان ها از یک شکاف ایجاد شده در پوسته کره زمین به وجود آمده و گدازه های داغ، خاکستر و گازهای آتشفشانی از یک محفظه ماگما در زیر آن ها خارج می شود. پوسته کره زمین از ۱۷ صفحه بزرگ و سخت تشکیل شده که بر روی یک لایه نرم تر شناور است. بنابراین عمدتا آتشفشان هارا در جایی می توان مشاهده کرد که این صفحات تکتونیکی در حال حرکت، انحراف و یا همگرایی باشند که اکثر آن ها در زیر آب قرار دارند. معمولا آتشفشان ها از جا به جایی صفحات تکتونیکی و دور شدن آن ها از یکدیگر به وجود می آیند اما گاهی اوقات آتشفشان هایی مثل هاوایی وجود داشته که ماگما را از عمق ۳ هزار کیلومتری زمین خارج می کنند. در این مطلب قصد داریم تا حقایقی ار آتشفشان ها را به عنوان یکی از ترسناکترین بلایای طبیعی بیان کنیم پس با الی گشت همراه شوید.

حقایقی از آتشفشان ها در مورد ساختار این بلایای طبیعی

مطالب مرتبط:
۶ کوه آتشفشانی شگفت انگیز در ژاپن
شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین
هاوایی، بهترین مکان برای تماشای فوران های آتشفشان + ویدیو
  1. صدها سال پیش، آزتک ها در مکزیک و مردم نیکاراگوئه معتقد بودند که الهه ها در دریاچه های گدازه زندگی می کنند. آن ها دختران جوان زیبا را برای این الهه ها قربانی می کردند.
  2. در طول ۴۰۰ سال گذشته در حدود ۲۵۰ هزار نفر به طور مستقیم در اثر نتایج فوران های آتشفشانی کشته شده اند. اثرات غیرمستقیم آتشفشان ها مانند قحطی، تغییرات آب و هوایی و بیماری ها نیز بیش از ۷۵۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.
  3. خطرناکترین آتشفشان امروزی پوپوکاتپتل (Popocatépetl) با نام مختصر ال پوپو (El Popo) در فاصله ۳۳ مایلی از مکزیکوسیتی می با شد. ال پوپو همچنان فعال بوده و سالانه چندین هزار تن گاز و خاکستر را به هوا می فرستد.
  4. ماده ای که از آتشفشان خارج می شود پایروکلاستیک فلو (pyroclastic flow) بوده که از کلمه ای یونانی به معنی آتش شکسته گرفته شده است. این جریان شامل قطعات کوچک سنگی بوده که می تواند تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد دما داشته باشد.

حقایقی از آتشفشان ها در خصوص فاجعه های این رویداد

  1. گونه ای از پرنده به نام مالئو (maleo) از ماسه های گرم آتشفشانی به جای نشستن بر روی تخم های بزرگ خود استفاده می کند. هنگامی که جوجه ها از تخم بیرون آمدند در میان ماسه های داغ حفره ای ایجاد کرده تا به سطح برسند.
  2. در استرالیا هیچ آتشفشان فعالی وجود نداشته زیرا این کشور کاملا در وسط یک صفحه تکتونیک واقع شده است.
  3. در سال ۱۹۶۳ یک آتشفشان از زیر دریا فوران کرده و جدیدترین خشکی را بر روی کره زمین به وجود آورد. این آتشفشان جزیره سرتسی (Surtsey) در جنوب غربی ایسلند را ایجاد کرده که امروزه مساحت آن حدود یک مایل مربع می باشد. این جزیره به نام سرت (Surt) که یک غول آتشین از اسطوره های نورث می باشد نامگذاری شده است.
  4. بدترین فاجعه آتشفشانی در قرن بیستم مربوط به فوران مت پلی (Mt. Pelée) در ۱۹۰۲ می باشد. در این فوران آتشفشانی در جزیره مارتینیک (Martinique) کارائیب ۳۰۱۲۱ نفر کشته شده و تنها ۲ نفر زنده ماندند. یک کفاش که در لبه جزیره زندگی می کرد و یک زندانی که در سیاهچاله ای با دیوارهای ضخیم قرار داشت.

حقایقی از آتشفشان ها در مورد سطح انفجاری فوران

  1. در حدود ۱۵۰۰ آتشفشان فعال بدون در نظر گرفتن آتشفشان های زیر دریا وجود دارد. از این تعداد سالانه تنها ۲۰ تا ۳۰ عدد از آن ها فوران می کنند.
  2. فوران آتشفشانی دریاچه توبا (Toba) که در حدود ۷۵ هزار سال پیش در اندونزی روی داده، زمین را در یک زمستان آتشفشانی فرو برده است. این زمستان که به عنوان عصر یخبندان هزاره شناخته می شود باعث به وجود آمدن اسید سولفوریک در جو زمین گردید. این آخرین فوران عظیم در کره زمین بوده است.
  3. فوران کوه سنت هلن در ۱۸ می ۱۹۸۰ به اندازه ۵۰۰ برابر قوی تر از انفجار یک بمب اتمی بود اما زمین شناسان آن را در رده فوران های متوسط می دانند.
  4. مناطقی که دارای آتشفشان های زیادی هستند زمین هایی با باروری بیشتری دارند. فوران های آتشفشانی موادی مانند پتاسیم و فسفر را وارد خک سطحی کرده و همچنین فرسایش سنگ های آتشفشانی نیز می تواند مواد مغذی بسیاری آزاد نماید.

حقایقی از آتشفشان ها در خصوص فوران های زیر دریا

  1. حلقه آتش اقیانوش آرام مرز صفحه بزرگ اقیانوس آرام می باشد که در حال فرو رفتن در زیر صفحه ای دیگر و یا آمدن بر روی دیگری می باشد. بسیاری از بزرگترین آتشفشان های جهان در این خط قرار گرفته اند.
  2. آتشفشان شناسان اندازه فوران ها را با شاخص انفجاری آن ها سعنی VEI اندازه گیری می کنند. عدد صفر کمترین میزان و ۸ قویترین فوران می باشد. عدد ۸ معمولا برای فوران های بسیار بزرگ استفاده شده و به آن supervolcanoes می گویند.
  3. کف اقیانوس جدید زمینا ایجاد می شود که دو صفحه اقیانوسی حرکت کرده و ماگما حباب ها را برای پرکردن شکاف ها ایجاد نماید. به این ها آتشفشان های شکافی گفته می شود. با همین روند اقیانوس اطلس سالانه ۲ سانتی متر عریض تر می شود. همچنین اقیانوس آرام از سالانه ۲۰ سانتی متر از شرق خود در حال گسترش می باشد. بنابراین در طول ۱۰ میلیون سال اقیانوس آرام ۱۲۴۰ مایل عرضتر از حال حاضر خود خواهد بود.
  4. فوران آتشفشانی کوه وزوو در سال ۷۹ میلادی شهرهای پمپی و هرکولانوم را نابود کرد. گزارشات، حفاری ها و آثار باقی مانده، داستان وحشتناک این فوران را مشخص می کند.

حقایقی از آتشفشان ها در مورد جزایر آتشفشانی

  1. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که تمامی آب های کره زمین در اثر فوران های آتشفشانی تبخیر شده و در جو زمین قرار خواهند گرفت.
  2. هنگامی که بالای یک آتشفشان فرو می رود به آن کالدرا (caldera) گفته می شود. بزرگترین این دهانه های آتشفشانی La Garita Caldera در کلرادو بوده که بین ۲۶ تا ۲۸ میلیون سال پیش تشکیل شده و یکی از بزرگترین فوران ها در جهان بوده است.
  3. برخی از جزایر آتشفشانی مانند ایسلند و هاوایی دارای سواحلی با ماسه های سیاه می باشند. شن و ماسه سواحل آن ها از بازالت ساخته شده است. سنگ های آذرین زمانی که گذازه ها سرد می شوند به وجود می آیند.
  4. حدود ۲۰ درصد از آتشفشان ها در زیر آب قرار دارند.


  • نیوشا محمدی

حقایقی از کره شمالی درباره تاریخچه این کشور

دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۳:۵۸ ب.ظ

کره شمالی که به صورت رسمی به آن جمهوری خلق کره می گویند، کشوری در آسیای شرقی بوده و بخش شمالی شبه جزیره کره را تشکیل می دهد. پایتخت این کشور پیونگ یانگ و بزرگترین شهر این کشور نیز می باشد. نام کره از گوگوریو که یکی از قدرت های بزرگ در شرق آسیا بوده گرفته شده است. کره شمال در قسمت های شمال و شمال غربی با کشورهای چین و روسیه هم مرز بوده و در قسمت جنوبی با کره جنوبی مرز مشترک دارد. هر دو کره خود را به تنهایی تنها دولت شبه جزیره کره و جزایر مجاور می دانند. در این مطلب قصد داریم واقعیت ها و حقایقی از کره شمالی را به عنوان کشوری کمتر شناخته شده در جهان تشریح کنیم پس با الی گشت همراه شوید.

حقایقی از کره شمالی ، کشوری کمتر شناخته شده در جهان

حقایقی از کره شمالی در مورد نحوه جدایی این کشور

مطالب مرتبط:
حقایقی تکان دهنده از قوانین عجیب در کشورهای جهان
حقایقی مرموز از موجودات فضایی که فاش نشده اند
حقایقی حیرت انگیز درباره نروژ، شمالی ترین کشور اروپا
  1. کره شمالی کمی کوچکتر از می سیس سی پی می باشد. این کشور کمتر شناخته شده در حدود ۵۵ درصد از شبه جزیره کره را تشکیل داده که بیش از ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع از ۲۲۰ هزار کیلومتر مربع تمام شبه جزیره کره را شامل می شود.
  2. در سال ۱۹۴۸ نام رسمی کره شمالی به جمهوری دموکراتیک خلق کره تغییر پیدا کرد. نام محلی این کشور Choson-minjujuui-inmin-koughwaguk بوده که به ان سرزمین آرامش صبحگاهی گفته می شود.
  3. زمانی که ژاپن در ۱۵ اوت ۱۹۴۵ در انتهای جنگ جهانی دوم تسلیم شد، رییس جمهور ایالات متحده، ترومن و رهبر شوروی، استالین موافقت کردند که ایالات متحده به طور موقت به عنوان وکیل کره جنوبی و شوروی به عنوان وکیل کره شمالی عمل کنند. این اقدام موقت زمانی دائمی شد که کره شمالی در سال ۱۹۴۸ خود را به عنوان کشوری مستقل با حکومت کمونیستی اعلام نمود.
  4. با توجه به اینکه کره شمالی وسعت بیشتر نسبت به همسایه جنوبی خود دارد اما کره جنوبی دارای جمعیتی بیش از دو برابر کره شمالی می باشد.
حقایقی از کره شمالی در مورد نحوه جدایی این کشور

حقایقی از کره شمالی در خصوص نام کره

  1. کلمه کره که بسیاری معتقد هستند آن را مارکوپولو به اروپا آورده است به معنی سرزمین کوه های بلند و رودهای درخشان است.
  2. نقطه DMZ یا منطقه کمونیستی در امتداد خطوط موازی ۳۸ یکی از شدیدترین شرایط امنیتی را در میان مرزهای جهان دارد.
  3. کریسمس در کره شمالی وجود نداشته و به جای این جشن، مردم این کشور تولد رییس جمهور کنونی یعنی کیم جونگ ایل را در ۲۴ دسامبر جشن می گیرند. کره شمالی همچنین روز ولنتاین را جشن نگرفته اما روز ۱۶ فوریه جشن تولد ژنرال را جشن می گیرند. یکی از هدیه های محبوب بین زوج ها در روز ولنتاین نشان حزب کارگزی می باشد.
  4. کیم ایل سونگ که در سال های ۱۹۱۲ تا ۱۹۹۴ زندگی می کرده است با نام کیم سونگ جو به دنیا آم، اما در سال ۱۹۳۵ نام او به کیم ایل سونگ تغییر پیدا کرد که به معنی تبدیل شدن به خورشید است. او که یک فرد پروتستانی بود بنیانگذار جمهوری خلق کره می باشد.
حقایقی از کره شمالی در خصوص نام کره

حقایقی از کره شمالی درباره تاریخچه این کشور

  1. اگرچه که مردم کره شمالی و جنوبی دارای یک زبان مشترک و همچنین فرهنگ و تاریخ ۵ هزار ساله مشترک می باشد اما در حدود ۱۰ میلیون کره ای از سال ۱۹۴۸ به علت مرز موازی ۳۸ از اعضای خانواده خود جدا شده اند.
  2. ژاپن و روسیه برای اولین بار در سال ۱۸۹۶ پیشنهاد کردند تا کره را در مرز موازی ۳۸ برای کاهش تنش ها میان دو کشور تقسیم کنند. با این حال ژاپن در سال ۱۹۰۴ کنترل تمام شبه جزیره کره را به دست آورد.
  3. دولت کره شمالی به شدت بر تمام سطوح آموزش و پرورش این کشور نشارت دارد. نرخ سوادآموزی افراد بالای ۱۵ سال در این کشور ۹۹ درصد می باشد.
  4. کره شمالی دارای اداره تبلیغات خود بوده و تمامی ارتباطات را کنترل می کند. دولت تمامی برنامه های خراجی را ممنوع کرده و ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی به برنامه های دولتی متصل است.


  • نیوشا محمدی

خواص نارنج

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۳۵ ق.ظ

خواص نارنج

خواص نارنج , خواص نارنج در طب سنتی , خواص نارنج برای لاغری , خواص نارنج برای پوست صورت 

نارنج میوه ای با خواص بسیار زیاد که استفاده از آن برای تمامی افراد توصیه میشود. نارنج طبیعت سرد و خشک دارد.نارنج میوه ای ترش از خانواده ی مرکبات است و درخت نارنج که بومی آسیا و مدیترانه است به عنوان مادر مرکبات شناخته می شود و پایه بسیار خوبی برای پیوند شاخه‌ های نارنگی یا پرتقال می باشد.در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره مضرات و خواص نارنج پخته برای کبد و پوست و سرفه و قلب و معده در بارداری و لاغری در دسته پزشکی و سلامت برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

تاریخچه نارنج

نارنج میوه‌ای بسیار مشهور است و یک گیاه دارویی بسیار ارزشمند نیز هست. احتمالا نارنج در ابتدا از چین نشأت گرفته‌است. با این حال تا قرون وسطی نارنج میوه‌ای محبوب در بسیاری از سرزمین‌ها بوده و پزشکان عرب در خاورمیانه برای خواص دارویی آن ارزش زیادی قائل بودند. هر ۶۰ گرم یا ۱ عدد آن ۱۴ کالری انرژی دارد. که در واقع با توجه به خواص ذکرشده در بالا، از میوه‌های کم‌کالری بوده و پیشنهاد خوبی برای افزایش سطح سلامت می‌باشد.

خواص نارنج

آب نارنج تب را پایین می‌آورد. برای سردردهایی که علامت مشخصی ندارند می‌توان از آب نارنج استفاده کرد. برای جلوگیری از خونریزی بواسیر نارنج را در برنامه غذایی خود قرار دهید. کسانی که در هوای کثیف دچار خفقان می‌شوند از نارنج استفاده کنند. برای اوریون آب نارنج و سرکه با غوره را به طور مساوی مخلوط نموده و بر روی برآمدگی بمالید. بهتر است خوراک بیمار شیربرنج باشد و از غذاهای سرخ کردنی پرهیز شود. خواص ضد نفخ، ضد یبوست، ضد تهوع، ضد پیری و نشاط‌آور این میوه به اثبات رسیده است.

ویتامین‌ های نارنج

املاح و ویتامین‌های موجود در یک عدد نارنج: ویتامین آ ۱٫۲ μg ویتامین ای ۰٫۰۶ mg ویتامین ب١ ۰٫۰۲ mg ویتامین ب٢ ۰٫۰۱ mg نیاسین ۰٫۲۴ mg ویتامین ب۶ ۰٫۰۱ mg فولات ۷٫۸ μg پانتوتنیک اسید ۰٫۰۷ mg ویتامین ث ۲۱ mg سدیم ۰٫۶ mg پتاسیم ۱۱۴ mg کلسیم ۶ mg منیزیم ۶ mg فسفر ۴٫۸ mg آهن ۰٫۰۶ mg مس ۰٫۰۱ mg منگنز ۰٫۰۱ mg

خواص نارنج برای پوست چرب

یکی از فواید اصلی نارنج خاصیت انقباضی آن است. نارنج سوبم (چربی اضافی پوست) را جذب می‌کند و به تنظیم تولید روغن در پوست و آرام کردن پوست‌های چرب و بیش‌فعال و مستعد آکنه کمک می‌کند. با این حال مانند برخی داروهای شیمیایی موجود که نیازی به نسخه ندارند،‌ پوست را خشک و پوسته پوسته نمی‌کند. پوست بعد از استفاده از یک روش درمانی با ترکیب نارنج احساس توازن و شادابی می‌کند و آماده‌ی دریافت رطوبت می‌شود.

نارنج در طب سنتی چینی

در طب سنتی چینی این اعتقاد وجود دارد که نارنج به دستگاه گوارش کمک می‌کند. از آن‌جا که نارنج اشتهایتان را کور می‌کند گفته می‌شود به کاهش وزن کمک می‌کند. در صورت لزوم ممکن است گاهی اشتها را زیاد کند؛ معمولا در این صورت مصرف پوست نارنج توصیه می‌شود. این میوه برای ناراحتی معده نیز مفید است. شکوفه و روغن برگ آن نیز برای بهبود مشکلات گوارشی توصیه می‌شود. این شامل مشکلاتی از قبیل اسهال، یبوست، گاز روده، زخم روده یا خون در مدفوع است.

خواص پوست نارنج برای پوست

پوست نارنج حاوی مقدار زیادی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است که چربی پوست را حفظ می‌کنند. بنابراین برای پوست‌های چرب و خشک مناسب هستند. استفاده‌ی موضعی از پوست نارنج روی پوست، سلول‌های مرده و آلودگی را از بین می‌برد و پوست را مرطوب و پرطراوت می‌کند.

  • نیوشا محمدی

خواص زردچوبه

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۳۶ ق.ظ

خواص زردچوبه

خواص زردچوبه , خواص زردچوبه با شیر , خواص زردچوبه برای پوست صورت , خواص زردچوبه و شیر 

زردچوبه یا زرچوبه ادویه ای زرد رنگ بوده و هزاران سال است که به عنوان گیاه دارویی در هند استفاده می شود.خواص زردچوبه چه از نظر سلامتی و دارویی چه از نظر زیبایی و درمان پوست و مو بسیار زیاد است و می‌توان آن را در شکل‌های مختلفی استفاده کرد.در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره مضرات و خواص زردچوبه تازه با شیر ناشتا و آب گرم برای پوست صورت و لاغری و کبد و تخمدان در دسته پزشکی و سلامت برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

تاریخچه زردچوبه

برخی از افراد زردچوبه را زعفران هندی یا ادویه طلائی می‌نامند. زردچوبه گیاهی است که در آسیا و آمریکای مرکزی کاشت می‌شود. پودر زردچوبه که ما در خانه به عنوان ادویه استفاده می‌کنیم در واقع پودری است که از آسیاب کردن ریشه‌های این گیاه به دست می‌آید. رنگ زردچوبه باعث شده است که در بسیاری از فرهنگ‌ها از پودر آن به عنوان رنگ استفاده کنند. زردچوبه را در نواحی مختلف به اشکال مختلف مثل پودر زردچوبه، عصاره زردچوبه، چای زردچوبه، کپسول مکمل غذایی و حتی صابون زردچوبه استفاده می‌کنند.

خواص زردچوبه برای مو

ترکیبی از پودر زردچوبه و روغن زیتون را ۲۰ دقیقه بر روی مو بمالید و سپس با آب و شامپو بشویید، این ترکیب می تواند شوره سر را درمان کند و سلامت پوست سر را بهبود بخشد.

خواص کلی زردچوبه

اگر فشار خون بالایی دارید، می‌توانید زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا باعث کاهش طبیعی فشار خون می‌شود و جریان خون قلب را منظم میکند. بنابراین زردچوبه می‌تواند یک درمان طبیعی برای کنترل فشار خون بالا باشد.کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان معده درد، زخم معده، یبوست و سندرم روده تحریک پذیر مفید است، همچنین زردچوبه به بهبود هضم غذا کمک می کند.بی شک استفاده از زردچوبه از بهترین روش های طبیعی جهت درمان مشکلات شدید عادت ماهانه و سندروم پیش از قاعدگی است.

خواص چای زردچوبه

چای زردچوبه برای درمان پوکی استخوان و آرتروز مفید می باشد چای زردچوبه غنی از آنتی اکسیدان می باشد که می تواند برای پیشگیری و درمان آلزایمر مفید باشد دمنوش زردچوبه برای چیشگیری و درمان انواع سرطان ها مفید می باشد جوشانده زردچوبه می تواند باعث کاهش کلسترول و چربی خون بالا شود چای زردچوبه می تواند برای سم زدایی از کبد مفید باشد و به درمان کبد چرب کمک کند

زردچوبه و سرطان

کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است و محققان به این نتیجه رسیدند که این ماده بر رشد و تکثیر سلول‌ها تاثیر دارد. این تحقیقات نشان داده‌اند که کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند باعث مرگ سلول‌های سرطانی، کاهش رشد رگ‌های خونی در تومورهای سرطانی و جلوگیری از متاستاز (پراکنده شدن سلول‌های سرطانی در بدن) شود.مطالعات زیادی نشان دادند که کورکومین موجود در ترکیبات زردچوبه می‌‌تواند باعث کاهش رشد سلول‌های سرطانی در آزمایشگاه شود. این ماده در آزمایش روی حیوانات نیز رشد تومور را متوقف کرده است.

خواص زردچوبه برای کبد چرب

کورکومین موجود در زردچوبه برای سم زدایی کبد از فلزات سنگین و دارو ها مفید می باشد و علاوه بر این به درمان کبد چرب کمک می کند.

خواص زردچوبه برای پوست

زردچوبه می‌تواند زخم را بهبود دهد. خاصیت ضدالتهابی زردچوبه می‌تواند التهاب زخم را کم کند و باعث زودتر جوش خوردن زخم شود. تحقیقات نشان داده است که این ادویه تاثیر مثبتی روی کلاژن‌ها و بافت پوست دارد. ماسک زردچوبه برای درمان جوش صورت و آکنه هم مفید است و با هدف گرفتن منافذ پوست باعث آرام شدن التهاب جوش می‌شود. این روش علاوه بر زودتر خوب شدن جوش صورت باعث می‌شود که جای آن هم روی پوست باقی نماند. ماسک زردچوبه علائم پیری زودرس را هم از بین می‌برد و از آن جلوگیری می‌کند. زردچوبه می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند.

روغن زردچوبه

روغن زردچوبه برای درمان سرطان کولون، سرطان خون و پستان، درمان گرفنگی بینی در سرماخوردگی، درمان صرع، سلامت کبد و درمان کبد چرب، جلوگیری از آرتروز و درمان افسردگی و اضطراب مفید می باشد.

ماسک زردچوبه

ماسک زردچوبه برای شما پوست درخشانی به همراه می‌آورد که ممکن است به دلیل از بین بردن رادیکال‌های آزاد اکسید کننده پوست باشد. خواص زردچوبه و عسل در کنار هم بسیار مفید است. می‌توانید ماسک زردچوبه و عسل و ماست یونانی را در خانه تهیه کنید و برای ۱۵ دقیقه روی پوست خود بگذارید تا تاثیر آن را ببینید.

  • نیوشا محمدی

شعر امام زمان

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۴:۴۰ ق.ظ

شعر امام زمان

شعر امام زمان , شعر امام زمان برقعی , شعر امام زمان و حضرت زهرا , شعر امام زمان ترکی 

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره مجموعه شعر امام زمان و حضرت زهرا و حضرت عباس برقعی و فاضل نظری و آقاسی در دسته سرگرمی برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

وقتی غزل به عشقِ تو آغاز می شود

بال وُ پَـرِ پـریدنِ من باز می شود

وا می شود زبانِ قلم می شود غزل

دارد غَزل نوشته اَم اِعجاز می شود

هیچم ولی همین که تو را می زنم صدا

عرشِ خدا اسیرِ همین ساز می شود

لطفِ خـداست نوکـری آلِ فاطمه

پس صوتِ دلخراشِ من آواز می شود

این نابَلَد همین که به مضمونِ تو رسید

استادِ فَـنُّ و قافـیه پَرداز می شود

تو آمدی وُ سامـره شد سُـرِّ مَن رَایٰ

دارد زمان زمانه یِ پرواز می شود

آقا مرا مسـافرِ سردابِتـان کنید

با یک نگاه زائرِ چِشمانِتان کنید

جان می دهم برایِ همین لحظه یِ وصال

بیداری اَم کـنارِ تو شیرین تر از خیال

حس می کنم کنارِ تواَم پایِ پرچَـمَت

بیخودکه نیست اینهمه احساس وُ شور وُ حال

یاایـُّهاَ العَـزیز به کامَـم عسل بریز

آقا بِدِه جـوابِ مرا پیش از سوال

کِی می شود که سر بِگُذارم به پایِ تو

پس کِی به این گدایِ حرم می دهی مَجال

زیباترین سروده یِ شبهایِ شعـرِ ما

اِی کاش اِتصّـال شود ختمِ اِنفِـصال

باران که می زند به خودم می دهم اُمید

آمـد نویدِ آمـدَنَت با همـین رِوال

باران زد وُ هـوایِ دلم روبه راه شد

خورشید مستِ دیدنِ این قُرصِ ماه شد

ای قرصِ ماهِ فاطمه قَدری سخن بگو

عجـِّل علیٰ ظهورِکَ یابن الحـسن بگو

روزِ کـمالِ دینِ خـداوند آمده

از دلبرِ زمیـن وُ زمان یارِ من بگو

از آرزویِ تَک تَکِ خـدمـتگزارها

از آخرین ولی وُ یَلِ بُت شِکن بگو

از مهربانی نَبـی وُ هیـبَتِ عـلی

از مادر وُ دعایِ حسین وُ حسن بگو

از لحظه هایِ راز وُ نیاز وُ عبادَتَش

از علمِ باقری وُ صداقت…. سخن بگو

از کَـظمِ غِیـظِ کاظمی وُ رأفـتِ رضا

از جود وُ از هدایت وُ از حُسنِ ظَن بگو

آمد چکـیده یِ همه یِ خلقَـتِ خدا

هفت آسمان نشسته سرِ راهِ سامرا

دارد دوباره می رسد از سامرا خبر

داده به لطفِ حق شجـرِ سامرا ثَمر

دور از دو چشمِ توطئه وُ فتنه وُ نِفاق

دارد عروسِ فاطمه بَر دامَنَش پسر

از رویِ انتظارِ ظهورش چقدر خوب….

تشخیص داده می شود اِنگار خیر وُ شر

یا جامِعُ الائمـّه….وَ یا کاشف الکروب

اِی نور چشم فاطمه مهدیِ منتَـظَر

نادِ علی بگـو وُ به دادِ دلم برس

یا فارِسَ الحِجاز…. علمـدارِ دادگر

هر کس خدا برایِ خودش انتخاب کرد

بی سر به شوقِ دیدنِ تو می دَوَد به سَر

آقا اگـر اِشاره کنی می دَهَـم سَرَم

مُردَن به عشقِ توست همان نذرِ مادرم

آقـا تمـامِ ایل وُ تَـبارم فدایِ تو

یک عمر گفته اَم که بمیرم برایِ تو

قرآن بخوان کمی دلِ داوود را بِبَر

رویایِ اهـلِ عـرش شده ربَّنـایِ تو

یوسف هزار بار صدا زد که جانِ من…

قـربانِ یک نگاهِ تو وُ رونَـمایِ تو

تو آمدی شبیهِ عمو سفره وا کُنی

حاتم شود گدایِ تو در سَرسَرایِ تو

یک سالِ دیگر از تو شدم دور دلبرم

این مبتـلایِ تو شده درد وُ بلایِ تو

آقا بیا وُ حـالِ مرا رو به راه کن

تا عاشقانه پَر بزنم در هـوایِ تو

عالَم به شوقِ آمَدَنت ندبه خوانِ توست

چشم انتظارِ تو حـرمِ عمّه جانِ توست

حسین ایمانی

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

غروبی را تداعی می کنم با شوق دیدارش

تماشا می کنم عطر تنش را هر سحرگاهی

 دلم یک بار بویش را زیارت کرد… این یعنی

نمی خواهد گدایی را براند از درش شاهی

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

به این غبار، نگاهی که آفتاب شود

بسوز قلبِ مرا، کز غمت مُذابّ شود

دوباره رویِ تو را آسمانِ جمعه ندید

کدام جمعه، جمالِ تو ماهتاب شود؟

برای آمدنت، شب به شب دعا کردم

اشاره کن به دعایم که مستجاب شود

زمان به خاطرِ ما دیر دیر می‌گذرد

برایِ خاطرِ تو کاش پُرشتاب شود

امیدِ گریه، مرا هم صحابه‌ی خود کن

که آسمانِ نگاهم پر از سحاب شود

نباید اشکِ تو بر صورتِ زمین بچکد

سرشکِ چشمِ تو بایست که گلاب شود

من آمدم که سلامِ مرا جواب دهی

سلام می‌کنم و وای اگر جواب شود

اگر اجازه دهی روضه‌خوان شوم امشب

که قلبِ سوخته‌ات بیشتر کباب شود

برایِ کودکِ خود آب خواست، امّا حیف

همین دلیل بر این شد، حسین آب شود

بگویم از شررِ خنده‌های حرمله‌ای

که پاسخِ شرر گریه‌ی رباب شود

و شیرخواره پس از این زنیزه خواهد دید

که دستِ مادرِ او بسته در طناب شود

  • نیوشا محمدی

اسم و فامیل با چ

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۳:۴۶ ق.ظ

اسم و فامیل با چ

اسم و فامیل با چ , اسم و فامیل با حرف چ , اسم فامیل با چه , اسم فامیلی با چ

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره همه چیز درباره راهنمای بازی اسم و فامیل با چ و ح و خ و ج در دسته سرگرمی برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

اسم = چنگیز – چکامه ، چترا

فامیل = چنگیزی – چمنی،چمرانی

شهر = چابهار – چالوس

کشور = چین،چک

میوه = چغندر،چاقاله بادام

غذا = چلو کباب – چنجه،چلو مرغ،چلو گوشت

رنگ = چمنی

حیوان = چلچله،چکاوک

ماشین = چری،چانگان

اشیاء = چکش – چمدان،چوب،چرخ خیاطی،چسب،چتر،چینه

گل = چای،چتری

شغل = چرم دوز – چرم فروش

اعضای بدن = چشم،چانه

پوشاک = چادر،چارقد

مشاهیر = چارلی چاپلین – چه گوارا

ورزش:چوگان،چتربازی

فیلم:چهار راه استامبل،فیلم چ

کارتون: چاه عروس

  • نیوشا محمدی

اس ام اس تولد

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۲:۲۵ ق.ظ

اس ام اس تولد

اس ام اس تولد , اس ام اس تولدت مبارک , اس ام اس تولد خواهر , اس ام اس تولد برادر 

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره تبریک اس ام اس تولد عاشقانه و رسمی همسر و برادر و خواهر و پدر و مادر و دوست و رفیق در دسته سرگرمی برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

یه گل دارم فلفلیه!

مثل بهاره اما قلقلیه!

دوسش دارم فراوان

گل من کنارم بمون

تولد تولد تولدت مبارک گل نازم

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

و امروز دوباره متولد می شوی

و شمع ها ، که سهم توست از زندگی

و ستاره هائی که به میهمانی آمده اند

و شکوفه هائی که دوباره خواهند شکفت

و عطری که نصیب پروانه هاست

و تو سهم من از تمام زندگی

تولدت مبارک

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
امروز که تولد توست

برای تو َبرای چشم های تو هدیه ام ناقابل است

خاطراتی از فرداهامان برای بودنت

همراه ترانه های خیس و باران خورده چشمهایم

و من َ در هر تولد تو باز زنده می شوم

تولدم مبارک

تولدت مبارک با صد هزار تا بوسه

عشق منی عزیزم نذار دلم بپوسه

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

امروز سالروز تولد توست

و من برایت هدیه ای نخریده ام

که آنچه خریدنی است بی شک ٬ لایق تو نیست

من روز تولدت خود متولد می شوم

تولدمان مبارک

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

هدیه‌ام از تولد، گریه بود

خندیدن را تو به من آموختی

سنگ بوده‌ام، تو کوهم کردی

برف می‌شدم، تو آبم کردی

آب می‌شدم، تو خانه دریا را نشانم دادی

می‌دانستم گریه چیست

خندیدن را

تو به من هدیه کردی.

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

دیشب برای روز تولدت یک سبد ستاره چیده ام

تکه ای ازماه را و یک شاخه نیلوفر

تو متولد می شوی و من عاشق تر می شوم

تولدت مبارک

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
دوستت دارم قد یه بشکه بنزین

خاطرخواتم قد یه پمپ بنزین

روز تولد تو بهترینم، هدیه بهت میدم یه کارت بنزین!

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

چه لطیف است حس آغازی دوباره ،

و چه زیباست رسیدن دوباره به روز زیبای آغاز تنفس…

و چه اندازه عجیب است ، روز ابتدای بودن!

و چه اندازه شیرین است امروز… روز میلاد… روز تو! روزی که تو آغاز شدی!

تولد مبارک

  • نیوشا محمدی

داویت

شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۲:۰۰ ق.ظ

گرجستان یکی از زیباترین کشورهای جهان از لحاظ دارا بودن طبیعت و جاذبه های تاریخی و باستانی است. در اطراف شهر تفلیس که هم پایتخت گرجستان است و هم شهری بسیار پر جاذبه و زیبا است، یکی از جالب انگیزترین جاذبه های کشور گرجستان یعنی مجموعه ی داوید یا داویت گاراجا (David Gareji) قرار گرفته است. شاید کمتر کسی باشد که با این جاذبه آشنا باشد اما یکی از جاذبه هایی که در بازدید از گرجستان نباید از دست بدهید همین داویت گارجا در تفلیس است. اگر شما علاقه مند هستید که مجموعه ی تاریخی داویت گارجا در تفلیس را بشناسید در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید.

داویت گارجا در تفلیس | David Gareji Monasteri St. David Lavra

همه چیز درباره ی داویت گارجا در تفلیس

مطالب مرتبط:
همه چیز درباره کارت گردشگری گرجستان
واقعیت هایی جذاب درباره گرجستان که ممکن است ندانید!
این حمام های گوگردی مخصوص شهر تفلیس هستند!

خیلی از کسانی که به گرجستان سفر می کنند در سفر اولشان به این کشور و در بازدیدشان از شهر تفلیس؛ مجموعه ی داویت گارجا، دیوید گارجای یا اصلا حتی دیوید گارجی را نمی شناسند اما از سفرهای بعدی خود بدون شک یکی از جاهایی که ترجیح می دهند که باز هم از آن دیدار کنند، داویت گارجا در تفلیس است. سوال اولی که درباره ی این مجموعه پیش می آید این است که؛ داویت گارجا اصلا کجاست و دقیقا به چه مکانی اطلاق می شود؟

داویت گارجا در تفلیس یکی از بزرگ ترین مجموعه های خانقاهی در سراسر کشور گرجستان است. جالب است این را بدانید که بسیاری از چهره های معروف و تاریخ ساز دوران های مختلف تاریخی از دوره های باستانی گرفته تا دوره های معاصر کشور گرجستان در آن جا زندگی می کرده اند. این مجموعه ی تاریخی بین قرن های ۶ تا ۱۷ میلادی ساخته شده است. نکته ی جالب انگیزی که درباره ی این مجموعه وجود دارد این است که به طور کلی داویت گارجا در تفلیس بر روی یک صخره ی سنگی کنده کاری شده است. این بنای تاریخی و بسیار کهن سال سنگی روزی روزگاری بزرگ ترین صومعه ی سلطنتی در سراسر گرجستان بوده است.

در ساخت دوایت گارجا می شود گفت که تقریبا تمامی سبک های هنری و معماری از قرن ۶ میلادی به بعد در آن به کار رفته است. در مجموعه ی داویت گارجا در تفلیس شما می توانید تا ۱۳ صومعه را با هم ببینید. در ادامه ی اسپل انگلیسی نام این مجموعه که نگاه کنید خواهید دید نام لاورا (Lavra) نیز آورده شده است.

خرید آنلاین پرواز تفلیس

خرید آنلاین تور تفلیس

رزرو آنلاین هتل در تفلیس

راه های دسترسی به داویت گارجا در تفلیس

می توان از صومعه ی مهم و بسیار مشهور لاورا به عنوان تنها مکانی که امروزه هم محل زندگی است و هم مکانی تاریخی و جاذبه محور در این مجموعه ی تاریخی نام برد. دیگر صومعه ی مهم منطقه داویت گارجا در تفلیس را می توانیم صومعه ی اودابنو (Udabno) معرفی نماییم. این صومعه که در بالای تپه ای قرار گرفته است، دارای ویژگی های مهمی است.

از جمله ی این ویژگی های منحصر به فرد صومعه ی اودابنو می توان به نقاشی های زیبا و بسیار با ارزشی که بر روی دیواره هایش نقش بسته است، نام ببریم. داوید گارجا یکی از اماکن بسیار دیدنی نه تنها در تفلیس بلکه در سراسر کشور گرجستان به شمار می رود. از لحاظ جغرافیایی داویت گارجا در تفلیس در تپه های این ناحیه ی نیمه بیابانی است. امروزه این منطقه بین مرز دو کشور گرجستان و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است. ساختمان های موجود در این منطقه به طور طبیعی با چشم اندازهای طبیعی این منطقه ترکیب شده اند. جالب است درباره ی معماری داویت گارجا این را بدانید که اتاق هایی که در مجموع ۱۳ صومعه ی آن ساخته شده اند همه از سنگ ساخته شده اند.

بیشترین چشم اندازی که شما بر فراز داویت گارجا در تفلیس دارید، از فراز یک صخره ی بسیار زیبا است که مخصوصا مناظر بسیار زیبایی را از تپه های تیز و سبز در سمت آذربایجان به شما نشان می دهد. در سفر به داویت گارجا یادتان نرود که در نهایت این منطقه در واقع یک اقلیم نیمه بیابانی است. داویت گارجا تنها دارای صومعه نیست بلکه، غار داویت گارجا هم یکی از دیدنی های این جاذبه است. در صخره‌ های بر افراشته شده ی کشور گرجستان این غارهای صخره ای قرار گرفته است که با کشور آذربایجان دارای مرزی مشترک می باشد.

تفلیس WEATHER

تصویری از مسیح در داویت گارجا

این غار رازآلود، در طول تاریخش با تغییرات زیادی تا به حال روبرو شده است. این غار در طی تغییراتش اول به یک صومعه و محل مذهبی تبدیل شده است. راهبانی که به این غار پا گذاشته اند آن را به ۵ هزار سلول تبدیل کردند که هر سلول در اختیار یک راهب قرار می گرفته است. در حال حاضر صومعه هایی که در این غار ساخته شده اند بسیار دیدنی هستند و خود جاذبه ای جالب به حساب می آیند. داخل این اتاق ها از نقاشی های مذهبی هزار ساله پوشیده شده است.

با این که بسیاری از این نقاشی ها در حال حاضر از دست رفته اند اما با این حال، برخی از نقاشی های موجود در این اتاق ها به شکل فوق العاده خوبی حفظ شده اند. با توجه به این که در حال حاضر در نیمه ی اول و خوش آب و هوای سال هستیم باید درباره ی داویت گارجا در تفلیس به شما بگوییم که؛ این مکان در اوایل فصل تابستان با گل های رنگارنگ بسیاری پوشیده می شود.

داویت گارجا

راه های دسترسی به داویت گارجا در تفلیس

بهترین راه برای رفتن به داویت گارجا، حرکت از سمت تفلیس است. از تفلیس به سمت این مکان تاکسی های خطی زیادی موجود هستند که تنها با پرداخت حدودا بین ۱۲۰ لاری برای هر نفر، شما و همراهانتان را به مقصد مورد نظر و این مجموعه ی تاریخی و شگفت انگیز خواهند رساند. همچنین می توانید از خدمات خطوط حمل و نقل گِرِجی (Gareji  Line service) با پرداخت حدودا ۲۵ لاری استفاده نمایید. یکی از نکاتی که درباره ی حمل و نقل به داویت گارجا در تفلیس وجود دارد این است که در هر دو صورتی که شما بخواهید به این مجموعه بروید، به هر حال راننده در محل مورد نظر صبر می کند تا پس از انجام گردش در این مجموعه شما را به مقصد مورد نظرتان برساند. در ضمن از تفلیس تا داویت گارجا نزیدک به ۱ ساعت راه در پیش رویتان خواهید داشت.


  • نیوشا محمدی

دستور تهیه

جمعه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۱:۳۲ ق.ظ

با فرارسیدن فصل تابستان، انواع توت‌ها مانند توت فرنگی به بازار آمده که می‌توان با آنها مرباها و کمپوت‌های خوشمزه‌ای تهیه کرد. توت فرنگی یک میوه خوشگل و خوشمزه است که خواص بسیار زیادی دارد. همچنین در دسته میوه‌هایی است که زود رنگ آن تیره و خراب می‌شود. پس بهترین راه برای نگهداری طولانی مدت از آن تهیه کمپوت توت فرنگیاست. در ادامه دو روش برای تهیه این کمپوت را خواهید خواند.


طرز تهیه کمپوت توت فرنگی (روش اول)

مواد لازم
توت فرنگی تازه یک کیلوگرم
شکر یک و نیم پیمانه
آب شش پیمانه
وانیل یک قاشق چای خوری

زمان لازم برای آماده سازی و پخت کمپوت ۱ ساعت

دستور پخت

  • ابتدا توت فرنگی‌های درشت را انتخاب کنید، آن‌ها را بشویید و برگ یا تاج سبز آن را جدا کنید. (اگر توت‌ها خیلی کثیف هستند می‌توانید آن‌ها را برای نیم ساعت در آب خیس کنید تا گرد و خاک‌های چسبیده به آن کاملا از بین بروند.)
  • در انتخاب توت فرنگی سعی کنید همه را به یک اندازه انتخاب کنید تا کمپوت شما ظاهری قشنگ‌تر پیدا کند. (اگر توت‌های درشت و ریز دارید می‌توانید توت‌های درشت را پس از شستن برش بزنید تا هم اندازه‌ی دیگر توت‌ها شوند.)
  • پس از اینکه توت فرنگی‌ها را شستید آن‌ها را در آبکش بگذارید تا آب آن‌ها برود.
  • آب و شکر را داخل یک قابلمه (ترجیحا لعابی) بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد و شکر‌ها حل شوند.
  • پس از اینکه مخلوط آب و شکر دو قل خورد توت فرنگی‌ها را درون آن بریزید.
  • پس از یک قل حرارت را خاموش کرده، وانیل را اضافه کنید و آرام هم بزنید.
  • صبر کنید تا کمپوت خنک شود؛ سپس آن را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال بگذارید.
  • کمپوت را می‌توانید به صورت گرم یا سرد (حتی با یخ) سرو کنید.

نوش جان ...

طرز تهیه کمپوت توت فرنگی


طرز تهیه کمپوت توت فرنگی (روش دوم)

مواد لازم
توت فرنگی به مقدار لازم
شکر  ۳ قاشق غذا خوری
وانیل‏ ۱/۲ قاشق چای خوری
آب  به مقدار لازم

زمان لازم برای آماده سازی و پخت کمپوت ۱ ساعت

دستور تهیه

  • ابتدا توت فرنگی‌های درشت را انتخاب کنید و آن‌ها را به خوبی بشویید (می‌توانید مانند آنچه در بالا ذکر شد مدتی توت‌ها را در آب بخیسانید) 
  • برگ یا تاج سبز آن را جدا کنید.
  • سعی کنید همه توت ‌فرنگی‌ها را به یک اندازه باشند.  
  • پس از اینکه توت فرنگی‌ها را شستید آن‌ها را در آبکش بگذارید تا آب آن‌ها برود.
  • حال توت‌ها را در یک شیشه با در فلزی محکم بریزید و شیشه را پر کنید.
  • سپس شکر و وانیل را به آن اضافه کنید و شیشه را پر از آب کنید.
  • در شیشه را محک ببندید.
  • یک قابلمه که ارتفاع آن از شیشه بلند‌تر است را انتخاب کنید و شیشه‌ها را در آن بگذارید.
  • قابلمه را به قدری آب کنید تا نصف قد شیشه‌ها در آب باشد.
  • سپس در قابلمه را گذاشته و آن را روی شعله‌ی کم بگذارید. (توجه کنید که شعله باید کم باشد و آب آهسته آهسته جوش بیاید در غیر این صورت امکان شکستن شیشه وجود دارد.)
  • هنگامی که آب جوش آمد، ۱۵ دقیقه بعد آن را خاموش کنید.
  • پس از ۱۵ دقیقه حرارت را خاموش کنید و صبر کنید تا شیشه‌ها خوب خنک شوند، سپس آن‌ها را از آب خارج کنید.

کمپوت توت فرنگی شما آماده‌ی سرو است، می‌توانید آن را در یخچال بگذارید تا خنک شود و سپس نوش جان کنید.

 کمپوت توت فرنگی


توجه!

  • مقدار شکر گفته شده در روش دوم برای یک شیشه متوسط توت فرنگی است.
  • از کمپوت توت فرنگی می‌توانید برای تزئین انواع کیک‌ها و دسر‌ها استفاده کنید.
  • برخی از کمپوت به عنوان یک دسر خوشمزه بعد از غذا استفاده می‌کنند.
  • کمپوت سرد و خنک بسیار مناسب برای فصل تابستان و هوای گرم است.
  • بسته به ذائقه‌ی خودتان مقدار شکر را می‌توانید کم و زیاد کنید.


  • نیوشا محمدی

دو آبشار دوقلو

دوشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷ ب.ظ

گیلان، استان سرسبز ایران، به دلیل آب و هوایی که دارد، سرشار از جاذبه‌های توریستی طبیعی است که زیبایی را به چشمانتان هدیه می کند، آبشارها در کنار پهنه های سبز مخصوصا در فصل بهار در این استان لطف دیگری دارد. یکی از بکرترین جاذبه های گردشگری شمالی ایران بی شک گیلان خواهد بود. در این استان درست در شهر حویق شما می توانید از آبشار زمرد که از ممتازترین جاذبه های گردشگری ایران است، در کنار طبیعتی زیبا دیدن کنید. اما این آبشار چه ویژگی به خصوصی دارد؟

آبشار زمرد گیلان

 شهر حویق در 40 کیلومتری شمال شهر تالش واقع شده و این شهر تازه تاسیس از ترکیب دو دهستان حویق و چوبر تشکیل شده است. آبشارهای تالش بیشتر در میان جنگل های کوهستانی منطقه واقع هستند. آبشار زیبای زمرد که در ۴ فصل سال خروشان است دارای آب و هوای معتدلی است که باعث جذب توریست هایی شده که تمایل به اقامت چند روزه در اینجا را دارند.

آبشار زمرد گیلان

یکی از این دو آبشار دوقلو، کم آب و کوچک است و پلکانی دارد که دارای ارتفاع ۴ متری و ۸ متری است. اما آبشاردومی، با ارتفاعی بیش از ۱۵ متر بر جنگل انبوه حویق روان است. آب آبشار زمرد بسیار سرد بوده و محل زیست‌ ماهی قزل‌آلا نیز هست. بسیاری از گردشگران با قلاب ماهیگیری و دیگر وسایل، این ماهی‌ها را صید کرده و در روزهای گرم تابستان در آن شنا می کنند. این آبشار از ییلاقات سرازیر می‌شود و بالاتر از آبشار زمرد چند آبشار کوچک وجود دارد که از زیبایی ویژه‌ای برخوردار هستند.

آبشار زمرد گیلان

مهمترین مشکلی که ممکن است دیدن این آبشار را برای شما سخت کند، محیط لزج مانندی است که عامل آن جلبک ها هستند. این مشکل موجب شده بسیاری از توریست ها نتوانند به راحتی به آبشار از نزدیک دسترسی داشته باشند چرا که خطر مرگ، جان آنان را تهدید می کند.

آبشار زمرد گیلان


  • نیوشا محمدی